

چرا به تولید محتوای مرتبط نیاز داریم؟
این روزها کسب وکارهای آنلاین با رقبای بیشتری دست و پنجه نرم می کنند. هر فردی ، از هر مکانی، می تواند محتوایی ایجاد کند تا در اینترنت دیده شود و بتواند توجه گوگل و سایر موتورهای جستجو را به خود جلب نماید. تنها وجه تمایز بین سایت های امروزی، محتوای تولیدی توسط آن هاست و محتوای عالی و ارزشمند چیزی است که در موتورهای جستجو شما را متمایز می کند و باعث تبدیل مشتریان احتمالی به مشتریان واقعی و وفادار می گردد. از آنجایی که شما نیز همانند سایر وبمستران، دوست دارید ترافیک با کیفیت برای سایت خود تولید کنید، باید اطمینان حاصل نمایید که سایت تان در موتورهای جستجویی همچون گوگل رتبه بالایی دارد و می تواند توسط مخاطب و مشتری به راحتی یافت شود. ایجاد تعادل در چنین شرایطی چندان هم ساده نیست اما از آنجایی که گوگل هزاران مهندس فنی و روانشناس را برای درک جستجوهای آنلاین استخدام می کند، کسب وکار شما نیز باید تلاش های خود را برای ایجاد محتوای مرتبط و قانع کننده ای که در موتورهای جستجو یافت می شود و کلیکی دریافت می کند بیشتر نماید.
چرا محتوای مرتبط، مهم تر از سال های قبل شده است؟
کسب وکار شما فرصت های زیادی پیش روی خود دارد و ایجاد محتوای ارزشمند به زمان، انرژی و منابع زیادی نیاز خواهد داشت. این موضوع بدین معنی است که هر نوع محتوایی همچون محتوای متنی، تصویری و ویدئویی باید با یک هدف مشخص ایجاد گردد و این هدف باید بر روی نیازهای مشتری و مخاطب شما تمرکز داشته باشد.
زمانی که استراتژی بازاریابی خود را ایجاد می کنید، باید همه تلاش خود را برای ایجاد محتوایی که با نیازهای کاربر همتراز است انجام دهید زیرا این نوع محتوا مزایای زیادی دارد که در ادامه برخی از این مزایا را مشاهده می کنید:
- تولید بک لینک های ارزشمندی که می تواند رتبه سایت و حضور آن را در دنیای آنلاین تقویت کند.
- پاسخ دادن به سوالات خاص و برطرف کردن نیازهای مشتری
- کاهش بونس ریت سایت زیرا خواننده دوست دارد زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند.
- افزایش Session سایت زیرا خواننده به دنبال مطالعه مطالب بیشتر است.
- افزایش متوسط زمان Session زیرا خواننده مدت زمان بیشتری در سایت شما می ماند.
- بهبود نرخ کلیک یا همان CTR زیرا خواننده برای یادگیری بیشتر از سایت شما، اقدامی انجام می دهد
- افزایش اشتراک گذاری مطالب در رسانه های اجتماعی
- به دست آوردن رتبه بندی بالاتر در صفحه نتایج گوگل
- جذب ترافیک با کیفیت ، ایجاد جامعه فعال و افزایش تبدیل بازدیدکننده به مشتری
نیت کاربر: سئو برای مخاطبان سایت
اصلی ترین هدف گوگل ارائه بهترین محتوا به کاربران خود در بازه زمانی کوتاه است. با افزایش رقابت در گوگل، مدل کسب وکارها به سمتی حرکت می کنند که بتوانند به چنین نتیجه ای دست پیدا کنند. به همین خاطر گوگل تلاش می کند برای هر کوئری جستجو شده ای، اطلاعات درستی به افراد مناسب و در زمان مناسب ارائه کند. در ادامه سعی می کنیم نحوه ایجاد یک محتوای عالی که باعث افزایش رتبه بندی در گوگل و تبدیل بازدیدکننده به مشتری می شود را با هم مرور کنیم.
همیشه به نیازهای مشتریان خود فکر کنید:
از آنجایی که مشتریان مشکلی دارند و می خواهند این مشکل را با محتوای شما برطرف کنند، به پرسیدن سوال روی می آورند. افراد زمانی که چیزی را در گوگل تایپ می کنند نیز ممکن است سوال بپرسند. به من اعتماد کنید. در مورد آخرین باری که در گوگل به دنبال یافتن اطلاعات بودید خوب فکر کنید. حتما وارد موتور جستجوی گوگل شدید و سوالی را در جعبه بالای آن تایپ کردید. درست است؟ در این نمونه ، مواردی که افراد در گوگل تایپ می کنند را مشاهده می کنید:
زمانی که برای سایت خود محتوایی تولید می کنید باید نیازهای خواننده را مدنظر داشته باشید و سعی کنید محتوا را با مشکلات کاربر همتراز و هماهنگ نمایید. این رویکرد نه تنها به شما کمک می کند ترافیک با کیفیتی تولید کنید، بلکه نرخ تبدیل را نیز افزایش می دهد زیرا افراد به وجود محصولات و خدمات عالی شما پی می برند.
اتوریتی+ مرتبط بودن= حضور خوب در دنیای آنلاین
زمانی که محتوایی برای مخاطب خود توسعه می دهید که می تواند نرخ تبدیل را افزایش دهد باید به این موضوع فکر کنید که سایت شما برای کسب رتبه بالاتر به چه چیزی نیاز دارد. با اینکه در چنین شرایطی موارد بسیاری وجود دارد که باید در نظر گرفته شود اما دو مورد از ملاحظات زیر می تواند بسیار مهم باشد:
اتوریتی و مرتبط بودن:
هیچ کدام از این اجزا، مهم تر از دیگری نیستند زیرا هر کدام نقش مهمی در موفقیت سایت شما بازی می کنند.
- مرتبط بودن به شما کمک می کند برای کوئری خاصی در گوگل رتبه به دست آورید و اتوریتی خود را افزایش دهید
- اتوریتی به گوگل کمک می کند به سایت شما اعتماد کند و همین امر رتبه بندی را در نتایج جستجو بیشتر می کند و ترافیک زیادی به سمت محتوایتان روانه می سازد.
هر دوی این مفاهیم کاملا متفاوت هستند و با روش های مختلفی سنجیده می شوند اما در انتها، هر دویشان با هم کار خواهند کرد تا قدرت سایت شما را افزایش دهند.
نکته کلیدی، شناسایی مرتبط بودن محتوا به سایت است زیرا این گزینه بر روی اتوریتی و مرتبط بودن اثر می گذارد.
چگونه بر اساس سوالات و نیازهای مخاطبان خود، محتوای مرتبطی ایجاد کنیم؟
همانطور که در بخش قبلی بیان کردیم، زمانی که کاربر وارد گوگل می شود، مشکلی دارد و به دنبال یک راه حل مناسب برای آن می گردد. در این شرایط کاربر سوالی را در گوگل تایپ می کند. هدف نهایی هر صاحب کسب وکاری، نشان دادن محتوا در نتایج برتر گوگل و تبدیل خوانندگان به مشتریان واقعی است. رسیدن به این هدف آنقدرها که فکر می کنید ساده و اسان نیست اما به کمک ابزارهای بازاریابی مناسب و برخی از نکات مفید، می توان انرژی و زمان خود را به ایجاد محتوای عالی اختصاص داد که باعث افزایش رتبه بندی و نرخ تبدیل می شود. ابزارهای زیادی برای بهینه سازی محتوا وجود دارد اما زمانی که می خواهید محتوای عالی ایجاد کنید بهترین ابزار استفاده از ابزار تحقیق بر روی موضوعات است که توسط تیم Semrush توسعه یافته است. فرض کنید شما شرکت مشاوره در زمینه سئو هستید و می خواهید پست وبلاگی در مورد اینکه مشتریان در گزارش سئو به دنبال چه چیزی هستند بنویسید. اولین کار رفتن به سایت Semrush و نوشتن ایده ای است که در سر دارید. بعد از وارد کردن اطلاعات این ابزار لیست بلندبالایی از زوایای احتمالی که می توان در مورد موضوع خاص مدنظر داشت را در اختیارتان قرار می دهد. بعد از اینکه موضوع مدنظر را انتخاب کردید باید ببینید چگونه می توانید از این اطلاعات برای بهبود پست خود استفاده نمایید.
- سرتیترهایی ایجاد کنید که بتواند ترافیک خوبی تولید نماید:
محتوای مرتبط تنها در مورد محتوای بدنه وبلاگ یا صفحات سایت نیست. برای اینکه محتوای عالی داشته باشید و بتوانید کلیک و رتبه خوبی برای آن کسب کنید باید بتوانید کاربر را به انجام یک عمل ترغیب نمایید. سرتیتر با اینکه اغلب توسط بیشتر تولیدکنندگان محتوا نادیده گرفته می شود اما ضروری ترین عنصر تولید محتوا محسوب می گردد زیرا اولین چیزی است که نظر خواننده را در صفحه نتایج گوگل به خود جذب می کند.به همین خاطر اگر می خواهید مشتریان را به خواندن محتوای خود علاقه مند کنید، به فکر سرتیتری باشید که بتواند افراد را به کلیک بر روی آن تشویق نماید. اگر هیچ کس روی لینک شما کلیک نکند، بازدیدکننده ای هم برای تبدیل وجود نخواهد داشت. یکی از روش های موجود برای ایجاد سرتیتر عالی، استفاده از نتایج خود گوگل است. نتایج برتر در موتور جستجوی گوگل را بررسی کنید و ببینید افراد از چه نوع سرتیتری استفاده کرده اند. روش دوم استفاده از ابزارهایی است که توسط سایت هایی همچون Semrush تولید شده است. استفاده از سرتیتر دیگران اخلاقی نیست اما شما می توانید از این سرتیترها ایده بگیرید و عناوین منحصر به فردی تولید نمایید.
- پرسش و پاسخ را در محتوای خود بگنجانید.
از آنجایی که ما می خواهیم به سوالات مدنظر مخاطبان هدف خود پاسخ دهیم، باید بدانیم چگونه می توانیم از این موارد در محتوای خود استفاده نماییم. موقعیت انطباق دقیق یکی از بخش های مهم برای بهینه سازی محتوا برای مرتبط بودن است و بر روی اتوریتی سایت نیز اثر می گذارد. این رویکرد به خواننده نشان می دهد که شما مشکلات آن ها را می دانید و قصد برطرف کردنشان را دارید. بعد از بررسی سوالات مشتریان، می توانید این ها را در پست وبلاگی و حتی بخش سوالات پرتکرار خود قرار دهید. مثال بالا را دوباره در نظر بگیرید. برای تولید محتوا در مورد مثال بالا می توان از سوالات زیر استفاده کرد:
- کسب وکار شما چه انتظاری از گزارش سئو دارد؟
- چگونه می توان گزارش سئو را برای کسب وکار موجود ارائه کرد؟
- مزایای گزارش سئو چیست؟
این سوالات نه تنها در ذهن مخاطبان هستند بلکه می توانند برای شروع یک محتوای ارزشمند، بسیار عالی باشند و تعامل خواننده را افزایش دهند.
- واژه های جستجو شده مرتبط را در محتوای خود قرار دهید:
الگوریتم جستجوی گوگل در یافتن محتوا بر اساس کوئری های خاص بسیار عالی عمل می کند اما برای اینکه از محتوا به عنوان یک دارایی در کسب وکار خود استفاده کنید باید به فکر توسعه هر بخش از محتوای تولید شده باشید. این موضوع به معنای افزایش ردپای حضور آنلاین شما به کلمات کلیدی مرتبط است.اینکار نه تنها درک محتوا را برای موتورهای جستجو اسانتر می کند بلکه بافت خوبی برای خواننده فراهم می آورد.
ایجاد محتوای مرتبط برای افراد و موتورهای جستجو:
اگر در حال حاضر کسب وکاری برای خود دارید به احتمال زیاد می دانید که تولید محتوای عالی برای دیده شدن در موتورهای جستجو و کسب ترافیک ارزشمند به سایت بسیار دشوار است.با اینحال درک نیازهای مشتری، شما را قادر می سازد در زمان و انرژی خود صرفه جویی کنید و تنها بر روی محتوایی تمرکز نمایید که با نیازها و اهداف کسب وکارتان همتراز است.